wink! wink! u make my day!

Friday, August 13, 2010

kalau la engkau tahu solat...

Alhamdulillah, semalam dapat habiskan 20 rakaat terawih + 2 + 1 solat sunat witir. Terawih ni rakaat terawal tu je yg rasa mcm lama nak habis, tapi klu dah buat smp 12 rakaat, dah tak lama dah.

Semalam masa azan isyak tu, terketek2 la me ngn sumi berjalan ke masjid negeri p.pinang. Blkg rumah je pun hehe.
Tapi tu la, kami ni klu nak gi masjid, anak 2 ekor kt rumah tu ( si pong dengan si tam) terpaksa la kami kurung dalam cage dulu. Haa..nak tau kenapa nye?? sebab 2 ekor tu suka ikut gi masjid sekali. Slalunya sumi la yg dia suka ikut. Penah sekali tu, sumi baru je kuar nk gi maghrib..tak smp bape minit dia dah balik dah. Pelik le jgk. Pastu dia kabo, nk gi camne, kucing ikut ha! tak mo balik..

Mula2 i thought dat kebetulan je la kot. Pastu selang few days, anak neighbor sebelah rumah dtg hantar kucing. Dia kabo, kucing ni ikut org gi masjid tadi. Haishh!! Sebab tu la kitorang terpaksa kurung dia lam cage klu nk kuar gi masjid. Klu nak kuar gi memana naik keta, idak le pulak dia gadoh nk ikut ke hape. Tu la kan, org kata ..anak payah sgt nak didik, tapi haiwan ni lagi senang nk bentuk. Klu la engko tahu solat kan kucing..byk nye pahala mak pak ko ni jage ko hehe. tak yah di suruh2...dh smp ke masjid dah. kih3. Tak payah di ajar, sendiri dia je nak ikut ke masjid. Siap tunggu org depan masjid lak tu..sgt2 takjub dengan kucing - haiwan kesayangan nabi.

Pas dah selamat mengurung kucing2, kami jalan la berdua, masa tgh berjalan tu kemain lagi berjanji segale bagai ngn sumi.

tuan blog : mlm ni nk buat berapa abang? 12 eh??

suami nye : abang ingat nk buat 20 la. Masuk witir complete 23.

tuan blog : betui ni?? ha..ok lah! baby buat smp habis gak la.

Kesudahannye...pas abis terawih dalam pukul 10.50 mlm. Terketek2 i ni kuar dari masjid. Haish..tak nmpk pun laki haku ni..selalu serempak depan tmpt kasut ni ha. amboi..dok solat sunat ape lagi..

Sampai je umah, hamboi haihhh!! baguih punya dia dok lentang tengok tv! hampes tui. Sambil memberikan senyuman ala2 gula naik harga...

suami nye : hehe..b buat smp habis ea?

tuan blog : ha laa..amboi..kata nk buat abis..ni awat sampai awai ni??

suami nye : hehe..abang buat smp 12 ja tadi..hihi..

.....ceh!! cannnteekk perangai sumi aku! ngarut tul !!

7 comments:

~~~+....mS arWeEn....+~~ said...

hahahahha...
jaat acey!
na yo yo ooooo ja la buat smpai abeh, di asiap tgk tv kat umah!

kucing pun pandai kan pi masjid, manusia jugak ada yg x pandai jalan menuju masjid!

kakcik said...

Kalau kucen tu bole cakap, dia tanya 'awat pak ngelat ni??? cek pun kalau boleh nak solat tau...' :)

baby berry said...

kak cik : klu la kucheng ckp cmtu..konpom cik sumi buat terawih smp rakaat last. hehe.

baby berry said...

kak ainee : acey tu mmg! agaknye dia kenyang sgt mam nasik 2 pinggan haha..tu yg bt 12 rakaat ja tu.. semangat i buat smp abis, blh dia balik tgk tv kt umah. huh.

eynda said...

Pandai betul kucing2 nad ye hehe...comel je ikut pi masjid....tapi part hubby yg tak tahan tu...hehehe...sabar je la :-p

baby berry said...

eynda : ha tu la...blh dia balik awal...bkn main semangat nk buat smp habis..last2 baik punya lepak tgk tv..haish.

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

hehe...
tak menahan betul si suami tu..


serprais betul lar kucing tu..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails