wink! wink! u make my day!

Friday, June 18, 2010

short review pulau aman






Short Review about Pulau Aman :

Satu2nya pulau lain di pulau pinang yg mempunyai penduduk.

Penduduk Pulau Aman berjumlah 299 org melayu + 1 org cina.

85% penduduk nya adalah merupakan nelayan pantai.



tambang yg dikenakan dari jeti batu kawan ke pulau aman (komp. jeti batu musang) dengan menaiki bot adalah 3 ringgit sehala & 6 ringgit bagi dua hala.

Menjalankan aktiviti perusahaan Belacan, perusahaan kerepek sukun dan perusahaan menyewa bot kepada kaki2 pancing disediakan di pulau ini, harga sewa bot adalah sekitar RM250 bagi 1 bot memuatkan 5-6 org.


Di pulau aman terdapat 1 telaga terletak berhampiran tapak perkhemahan yg dinamai telaga emas. Telaga ini merupakan sumber air tawar yg terletak di sebelah pantai.

kemudahan asas yg terdapat di sini adalah 1 klinik kesihatan, sekolah rendah yg mempunyai 35 org murid darjah 1-6.

aktiviti reakreasi yg terdapat di sini adalah berkayak, bercamping, memancing, lawatan ke sanggar ikan tengah laut (menyewa bot), mencari siput di pantai (byk sgt siput biji nangka)

Terdapat 3 restoran makan di pulau aman, tetapi yg sering menjadi tumpuan adalah rest. terapung yg menyediakan mee udang n fresh seafood.


Terdapat 15 buah chalet di sini pada harga RM70,100,120,150,200 / nite.

Terdapat hanya 3 buah motosikal di pulau ini dan selainnya basikal.

menurut fakta, buah sukun di pulau aman lebih sedap berbanding di tempat lain.

pada hujung minggu, purata pengunjung yg menaiki bot ke pulau aman adalah sekitar 1000 org.

_____________________________________________________

warmth friday

hari ini agak keletihan selepas pulang dari program teambuilding @ pulau aman.

so far program 2D 1N ni sgt2 best n really enjoy.

Program anjuran Pjbt Tanah Galian P.Pinang ni mmg khas utk staf2 ofis ni dlm siri kursus pengukuhan pasukan siri 01/2010

ekceli its been so fun here dpt bergaul dgn org2 kampung yg mmg frendly. Derank ni dh biasa sgt dh dgn kedatangan pelancong saban hari. & sumtime jumlah pelancong dlm pulau ni jauh lebih ramai dr penduduk kmpg hehe..

so to b continue story mengenai teambuilding ke pulau aman on next entry. tunggu!!

6 comments:

♫::: m[e]n!t! s[e]nja :::♫ said...

mcm best jew...

baby berry said...

yes..siyes mmg best! mmg tepat la namanya pulau aman..hati rase tenang n aman je kt sini taw.

Cik Z@i Pen@nG said...

bl nak smapi pulau yg dekat tu....adeshhhh

siti murni ishak said...

nanti kite g satu family lak yer...haruss kena try mee udang pulau aman..

baby berry said...

cik zai : tu la, me pn tak pnh nk pi sblm ni..dh pi rasa not bad la..mcm back to kampung lak rse hehe..

baby berry said...

kak ct : ha tu la..nt kita gi k..tp jgn gi wiken nt letih nk nunggu bot.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails